Reuma: wat is nieuw?

Online cursus over reuma

Deze cursus is bedoeld om problemen te behandelen waarmee jij in de dagelijkse praktijk wordt geconfronteerd. We behandelen niet de bekend veronderstelde zaken, maar verrassende nieuwe inzichten of minder bekende. De cursus is gericht op de praktische toepasbaarheid in de praktijk.

Cursus als e-learning

Klik op de onderstaande knop om naar de e-learning te gaan:

Naar de e-learning

Structuur van de cursus

Met deze training van ruim twee uur leer je online hoe je beschikbaar en relevant bewijsmateriaal vindt en hoe je resultaten uit het bewijsmateriaal kunt toepassen in je eigen praktijk. Deze compacte les moeten jou helpen eraan te denken dat je je routines kunt veranderen en dat je in staat bent een kwaliteitsslag te maken in je eigen praktijk.

Deze training bestaat uit twee lesdelen, trainingsopdrachten, een toets en een evaluatie. Lesdeel 1 bevat 4 lessen en lesdeel 2 is één langere les met geïntegreerde vragen en antwoorden.

Elk lesdeel is een video die worden afgesloten met een trainingsvraag. Je moet de vraag zelf uitwerken op een digitaal kladblok. De video die volgt legt de gestelde vraag uit en gaat weer verder met de les. Na afloop van de lessen maak je een toets en vul je de evaluatie in. Wij controleren je werk en als je alles aantoonbaar hebt gevolgd en ingevuld dienen we jouw naam in voor de accreditatiepunten en krijg je je certificaat toegestuurd (in PDF formaat).

De structuur is als volgt

Deel 1 Reumatoïde artritis: wat is nieuw?

  • De onderzoeksvraag PICO
  • Voeding als medicijn
  • Hardlopen met reuma “Sporten werkt als medicijn”
  • Placebo en Nocebo, de sleutel tot behandelsucces
  • Diagnostisch onderzoek
  • Effectiviteit van maatwerk steunzolen bij patiënten met reumatoïde artritis

Deel 2 Het toepassen van gangbeeldanalyse bij reumatoïde artritis

  • Gangbeeld analyse
  • Loopsnelheid
  • Cadans
  • Symmetrie
  • Balans
  • Antalgisch gangbeeld
  • Bipodale fasetijd
  • Casuïstiek

Leerdoelen

De inhoud van deze les sluit aan bij de beroeps uitoefening en het beroepsprofiel van de podotherapeut, de registerpodoloog en de fysiotherapeut in meerdere onderdelen:

Praktijkgericht onderzoeken en innoveren

Na deze les kan je wetenschappelijke met kritische blik interpreteren en deze toepassen in/op de dagelijkse praktijk. Je leert de resultaten uit onderzoek toe passen in/op de podotherapeutische context. Je leert handelen op basis van de principes van EBP.

Anamnese

Na deze les kan je gerichte informatie uitvragen om een goed beeld te kunnen vormen van de klacht en de mogelijke functiebeperkingen. Je leert welke screening en anamnese ingezet kan worden. Je leert gebruik te maken van het ICF model om te identificeren welke persoonlijke-, sociale- en omgevingsfactoren belemmerend of bevorderend zijn en invloed kunnen hebben op de hulpvraag van de patiënt/ cliënt.

Podotherapeutisch onderzoeken & diagnosticeren

Na deze les kun je diverse onderzoeken uitvoeren om de oorzaak van de klacht van de patiënt/ client in kaart te brengen. Je hebt gezien hoe relevante diagnostiek uitgevoerd moet worden. Je leert dat je op basis van de gegevens uit de anamnese kan bepalen welke aspecten een rol spelen bij de klachten. Je leert op basis van een proces van klinisch redeneren te komen tot een podotherapeutische diagnose en hoe je conclusie kan trekken in voorspelbare en niet voorspelbare situaties.

Planvorming

Na deze les kunt u op basis van anamnese, onderzoek en de podotherapeutische diagnose, een besluit nemen over de in te stellen behandeling, samen met de patiënt/ client en kunt u haar of hem beter adviseren en/of kunt u een verwijzing uitschrijven. U leert te handelen op basis van de principes van EBP, en leert beter hoe je gegevens verzamelt en leest uit recente wetenschappelijke literatuur en je leert relevante bevindingen toe te passen in de dagelijkse praktijk.

Accreditatie

ADAP (Accreditatie Deskundigheidsbevorderende Activiteiten Paramedici): 4 punten

KABIZ - Registerpodoloog (Stichting LOOP): 4 punten

Docent

Robert Wonink

Docent MSU-echografie voet en enkel, docent podologie.

Robert Wonink is in 1991 begonnen met de hoofdvakken anatomie van voet en enkel, biomechanica, kinderpodologie en orthopedische schoentechniek.

In 2004 richt Robert samen met zijn broer Eric Podozorg Nederland op. In 2007 specialiseert Robert zich verder in reuma en echografie. Sinds 2009 is hij docent musculoskeletale echografie van voet en enkel. In 2014 werden deze lessen voor het eerst gegeven op de Hogeschool voor Medische Beeldvorming. Sinds 2018 is Robert ook in het buitenland actief als docent echografie.

Sinds 2017 bekleed hij een fellowship in de OMERACT FUSS RA Group in Leeds, UK. Hij is tevens bestuurslid van de sectie echografie van de NVMBR (Nederlandse Vereniging voor Medische Beeldvorming en Radiotherapie).

De American Orthopaedic Foot and Ankle Society (AOFAS) heeft Robert in 2017 de mogelijkheid geboden om als vrijwilliger aan werk te gaan in gebieden waar hulp (meer dan) welkom is samen met dr. I.V. van Dalen en de orthopedisch chirurg Dr. Michael Strauss.

Sinds april 2011 werkt Robert samen met dokter van Dalen, orthopedisch chirurg gespecialiseerd in de voet- en enkelchirurgie als echografist op de poli orthopedie bij Bergman Clinics in Naarden. Door middel van deze nauwe vorm van samenwerking kan elke les hoogwaardiger worden ingericht, met goede koppeling naar de praktijk.

Inschrijven

Wilt u zich inschrijven voor deze cursus? Klik dan op de onderstaande knop en vul uw gegevens in.

Inschrijven e-learning

Deel deze pagina